Monday, October 7, 2019

BBM3410Satu2019: Ulasan Bab 6 Blog Di Dalam Kelas Bahasa


Ulasan Bab 6 Blog Di Dalam Kelas Bahasa 

(Buku Eh!!!Media Sosial)




Menurut Normaliza Abd.Rahim (2014), blog merupakan satu medium perbincangan bertulis sama ada dalam bentuk formal atau tidak formal. Ia boleh digunakan untuk kegunaan peribadi dan juga boleh digunakan untuk tujuan perniagaan. Blog merupakan salah satu rangakaian sosial dan medium komunikasi, blog membolehkan pengguna untuk berinteraksi dengan penulis blog yang lain (Li & Chignell,2010). Menulis blog juga m=adalah aktiviti yang bermanfaat bukan sahaja untuk meningkatkan keyakinan dalam menulis tetapi juga sebagai motivasi untuk belajar menulis dengan kreatif. Blog juga boleh dikongsi dan memiliki fungsi untuk meninggalkan komen agar dapat dibaca oleh penulis.

Terdapat kajian tentang blog. Hal ini demikian kerana blog merupakan medium dialog di antara penulis blog dan pembaca, pembaca dengna pembaca yang lain dan penulis blog dengan penulis blog yang lain serta pembacanya. Ada garis panduan opleh penyelidik yang menyatakan bahawa menulis blog mesti memenuhi syarat-syarat menulis (Ferdig & Trammel, 2004). Blog pendidikan menggunakan teknologi untuk menawarkan pelbagai perkara berkenaan penulisan dan maklum balas dalam proses pembelajaran. Blog pendidikan telah banyak membantu kebanyakan guru yang kurang mahir dalam menggunakan teknologi dalam proses pengajaran mereka (Martindale & Wiley, 2005). Malahan, Nowson (2006) turut menyatakan bahawa blog merupakan laman web yang menggunakan bahasa tidak formal dan kurang terhad.  Kemahiran menulis dapat ditingkatkan kerana member peluang kepada penulis blog untuk belajar istilah, tatabahasa, struktur ayat, perbendaharaan kata, dan cara susunan penulisan (Zaini et.al., 2012).  Namun demikian, pelajar harus berhati-hati apabila menuilis blog iaitu perlu mengambil kira perkara-perkara sensitiviti.

Zaini Amir et.al. (2012) berpendapat bahawa wujudnya perbezaan antara perepmpuan dan lelaki. Oleh hal demikian, dapatan kajian telah merumuskan bahawa terdapat perbezaan di antara penulis blog lelaki dan perempuan dalam lima cirri bahasa. Lima ciri bahasa  tersebut ialah unsure kesangatan, unsure penegas, penambahan soalan, kata sifat ‘kosong’ dan kata keterangan. Disamping itu, terdapat tiga cirri muncul dalam hantaran blog wanita mengikut teori Lakoff iaitu, unsure penegas, penambahan soalan dan mengelakkan bahasa taboo.

Menulis blog menjadi terkenal kerana memiliki privasi,dan dalam masa yang sama penulis dapat meluahkan idea dengan cara yang unik. Penulis wanita lebih cenderung dalam menghasilkan ayat-ayat yangt sangat baik. Penggunaan teknolgi blog dalam pembelajaran telah menujukkan apabila pelajar dan guru berkolaborasi dalam menulis blog, ia mampu meningkatkan kemahiran menulis pelajar. Malahan, keputusan kajian mendapati bahawa pelajar member respon yang positif berkenaan penggunaan blog dalam aktiviti pembelajran bahasa kedua. Oleh itu, blog sangat berguna dalam mempelajari bahasa kedua.Keputusan dan perbincangan kajian telah dibahagikan kepada tiga iaitu pengajian kesusasteraan, pembelajran bahasa dan pembelajaran multimedia.

Kesimpulannya, keputusan kajian jelas menunjukkan bahawa blog membantu pelajar Korea untuk mempelajari kesusasteraan, bahasa dan pembelajaran teknologi. Mulis blog juga dapat meningkatkan motivasi dan keyakinan untuk menulis. Kajian ini melibatkan pengajar untuk memperti8mbangkan penulisan blog sebagai alat dalam pembelajaran bahasa kedua.


No comments:

Post a Comment