Sunday, September 22, 2019

BBM3410Satu2019: Nenek dan Datuk


Rujukan : Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi

Penulis : Prof.Dr. Normaliza Abd Rahim

Penerbit: Universiti Malaysia Terengganu (UMT)

Cerita Sosial 1 : Nenek dan Datuk


SINOPSIS 


Cerita Sosial 1: Nenek dan Datuk ini adalah berkisarkan Alim yang akan pulang ke kampung di Kajang bersama keluarganya. Alim amat teruja untuk pulang ke kampung kerana dia mahu bermain dengan ayam dan itik belaan datuk dan neneknya. Namun demikian, Alim amat sedih dan kecewa apabila tidak menemui ayam dan itik tersebut. Dia menyangkakan ayam dan itik itu sudah mati. Tetapi Alim mula berasa gembira apabila mengetahui bahawa ayam dan itik tidak mati dan hanya dipindahkan ke reban yang baharu. Alim berasa sedih sekali lagi apabila melihat perubahan keadaan rumah datuk dan neneknya tetapi dipujuk oleh neneknya dengan dibawa berjalan-jalan sekeliling kawasan rumah. Hati Alim yang duka terubat dan akhirnya dia boleh bergelak ketawa bersama adik-beradiknya sambil menonton televisyen.



Antara jenis multimedia yang boleh digunakan bagi tujuan penyebaran cerita sosial tersebut adalah seperti yang berikut:

1. Blog

Laman blog boleh dijadikan sebagai saluran multimedia untuk menyebarkan cerita sosial tersebut. Hal ini boleh dilakukan dengan menulis sinopsis cerita berikut atau menulis kembali sepenuhnya cerita tersebut di dalam blog. Namun demikian, rujukan cerita sosial seperti tajuk buku, penulis dan penerbit haruslah disertakan.

2. Instagram 

Instagram adalah antara laman sosial paling terkenal terutamanya dalam kalangan generasi muda. Cerita sosial itu boleh disebarkan dengan diadaptasikan ke dalam bentuk komik atau lukisan dan dimuat naik dalam Instagram.

3. Facebook 

Laman sosial 'Facebook' yang memiliki pelbagai fungsi seperti memuat naik video, gambar, dan sebagainya akan membolehkan penyebaran cerita sosial ini. Hal yang sama boleh dilakukan seperti di Instagram iaitu mengadaptasikan cerita itu ke dalam bentuk komik atau lukisan dan dimuat naik dalam Facebook untuk menjadikan lebih ramai pembaca.


4. YouTube

Youtube merupakan laman sosial yang popular dengan video-video. Cerita sosial yang dibaca boleh diadaptasi dalam bentuk animasi dan video animasi tersebut boleh dimuat naik dalam YouTube untuk membolehkan lebih banyak orang mengetahui berkenaan cerita tersebut. Malahan, animasi akan memudahkan orang untuk memahami jalan cerita yang ingin disampaikan.  


 5. Twitter

Twitter merupakan laman sosial yang terkenal dengan bebenang atau 'thread' boleh digunakan untuk menyebarkan cerita sosial ini. Hal ini boleh dilakukan dengan menceritakan kisah dalam cerita sosial tersebut secara bebenang atau 'thread' untuk menarik minat para pembaca.

 

No comments:

Post a Comment